Knight Center
Knight Center

JOURNALISM IN THE AMERICAS Blog

Ecuadorian government suspends television station's broadcasting rights




Ecuador's National Council on Telecommunications (CONATEL in Spanish) unilaterally suspended a television station's broadcasting license in the southern Amazonian province of Morona Santiago, according to Fundamedios.

The Aug. 8 resolution addressed to licensee and local government official Felipe Marcelino Chumpi ended the television station Telesangay's broadcasting rights. The station was owned by the Morona Santiago government. Resolution RTV-589-15-CONATEL named non-compliance at the television station as the reason for the suspension.

Marcelino Chumpi, member of the opposition party Pachakutik, said in an Aug. 23 interview with EcuadoRadio that he was a victim of political persecution and that CONATEL's reasons for suspending the station's broadcasting rights were "technical and legal mumbo-jumbo." According to Chumpi, there were inconsistencies in the rationalization behind the suspension. One of the two experts reviewing the case said that the station complied with protocol; the other did not agree, reported the newspaper El Universo.

Chumpi suggested that political events like the Sept. 30 police protests and the recent May 7 referendum could have influenced the government's decision to suspend the station's license and use the broadcasting frequency to "put on a propaganda show."

For more on this story, see this video with reactions from the station's viewers.



Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter "Journalism in the Americas"

Boletim Semanal (Português)
Boletín Semanal (Español)
Weekly Newsletter (English)
 
Marketing by ActiveCampaign

Facebook